Alla inlägg den 18 september 2011

Av Ulrika - 18 september 2011 12:20

Nu har det gått 4 dagar sen jag kom till Steyr. Jag har hunnit se mycket av staden redan, den är ju inte speciellt stor så att säga.


Tågresan skulle jag säga gick som en dans! inga missade tåg, hanna tappar hela sin packning i rulltrappan, men vi kom fram.

Från Hamburg till St. Valentin åkte vi nattåg, och det var värre än jag hade trott. Men det var förmodligen för att vi hade grymt mycket packning, 4 tjejer med packning för 5 månader.

Denna sovkupé var så otroligt liten, vi hoppades på att det bara var vi som skulle sova där men sådan tur hade vi inte. Naturligtvis var det två till som skulle sova där. Vi fick har all vår packning under sovplatserna och på en sovplats. Vilket innebar att jag och Jessica sova skavfötters hela natten, det var väldigt trångt. Vi hade dessutom två stora resväskor i mittgången, jag vaknade med riktig cellskräck under natten, fick panik och fick gå ut. SÅ det blev inte mycket sömn denna natt, vi kom fram till Streyr helt slut allihopa.




 

    Våra två buddys hämtade upp oss på tågstationen med bil och körde oss till skolan så vi kunde få nycklarna till våra lägenheter. vi ville ju bara åka direkt och bara sova. Bara att vi fick vänta i 2 timmar på dessa nycklar. 


Jag bor väldigt centralt, på stadtplatz, det är vad det låter som. Däremot har vi under dessa dagar kommit fram till att jag bor i en liten bunker. Min utsikt är till en korridor i huset, det är inget vidare. Men Hanna och Jessica som bor en våning upp har utsikt över floden, så jag får utnyttja deras lägenhet.


Den första dagen spenderades till att vila, köpa mat och strosa runt i Steyr.


I fredags kom vår efterlängtade Josse till staden, det firade vi med en glass precis utanför vårt place. det är inte fel att ha en glassbar precis utanför porten! 

Sedan blev det matlagning och vin hos josse,. sedan blev vi bjudna på fest en våning ner hos sara. Men trötta som vi var och en lång morgondag blev det en väldigt kort stund på detta ställe.


 



Igår spenderade vi dagen i Wien! Wien var jättemysigt, det fanns mycket och se, vi gick säkert runt en mil denna dag. Vi såg narschmarkt, vilket är en stor marknad på lördagar med massa mat och loppmarknad på en yta av nästan en kilometer säkert.

Sedan vandrade vi vidare mot Stephansplatz och lite större finare gator med massa affärer. Stephansplatz var väldigt fint måste jag säga!

Vi fick även uppleva livet som VIP. Vi gick in på Lacoste och där bjöds det på champagne och andra läckerheter som tilltugg och goodiebags. Och därmed var vi bjudna! Vi kände oss som riktiga vip-gäster vi! Detta stegrade vi upp med en lunch på en gata mellan affärerna Louis Vuitton och Dolce & Gobbana. Efter detta hittade vi Wiens stora fest denna kväll, Vienna fashionweek! Folk var klädda i långa fina klänningar, men detta fick vi missa denna kväll. Istället blev det vin i Steyr med 2 från Finland med ett pubbesök. Det var kul att uppleva Steyrs uteliv!


Denna dag blev en städdag, våra lägenheter är ju inte speciellt bra städade, här kan man hitta allt möjligt otrevligt. Min bunker måste bli lite mysig iallafall tycker jag :)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards