Direktlänk till inlägg 4 december 2011

Next stop: Salzburg

Av Ulrika - 4 december 2011 22:34

Denna helgen hade en österrike Andreas bjudit in en hög med utbytesstudenter till hans hem i Salzburg. Eller i Unken, som vi kom till först efter att ha åkt in till tyskland och tillbaka till österrike igen, sen var vi i hans hem.

Fredagen ägnades till hiking i ett berg tillsammans med Sara, Javier, Sandra, Peter, Andreas, vi hade solsken, så perfekt väder för denna hiking, en österrikisk lunch mitt ute i ingenstans. Vi hade jättefin utsikt från bergen och vi skulle sett Munchen egentligen men längre bort var det lite för immigt, tyvärr.


På kvällen var vi på en österrikisk restaurang och skulle äte schweinebraten, knödel, kraut och potatis (kartoffeln).

Jag var jättehungrig, andra bord fick in jättegod mat som jag skulle hellre vilja äta.

Men denna maträtt var Andreas topp 3 och hade ingen tanke på att han kanske skulle fråga oss andra om vi ville ha annat att äta och förbeställde denna maträtt. Jag har redan testat denna maten, och det räcker för mig.

Men hann få i mig 4 små småpotatisar och 2 små köttbitar varav ena köttbit innehöll väl 40 % fett, sen var maten slut. Och jag var fortfarande nästan hungrig.

Jag tackar Sara som frågade senare på kvällen om vi skulle få frukost på morgonen, för det hade han nog inte tänkt för frukost brukade inte han äta. 


På lördagen åkte vi in till Salzburg för att möta upp Hanna, Renata och Fausta. Med lite dålig planering blev det lite waste of time hela förmiddagen, men halv ett-ett kom vi från hostlet för att gå runt i Salzburg center. Ett restaurangbesök och ett besök på Salzburgs Julmarknad som gillades starkt kände vi oss nöjda. Lite förfest på hostlet för att sedan upptäcka Salzburgs uteliv. Väldigt fullpackat men pubbesöken gillades ändå.


Jag Hanna Sandra och Peter tog tidigt tåg hem till Steyr, vi möttes av en par Josefin och Johan och en tradition med utklädd St. Nikolaus & Krampus. Detta är en österrikisk tradition men jag tyckte dessa figurer var läskiga. Hoppas inte de kommer på besök mera.

Det bjöds på tacos på Sterininger Strase och jag och Hanna kollade julkalendern ikväll!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - 31 januari 2012 14:30


Jesse skickade en bild till mig igår som handlar om mina misstag om att missa sista sidan på mina tentor. Jag fick mig ett gott skratt då jag samtidigt försöker bli lite cool i mitt engelska språk med uttryck som "dude". Gjorde första misstaget innan...

Av Ulrika - 28 januari 2012 17:37

I torsdags fyllde Harold år så vi överraskade honom med ett restaurangbesök/avskedmiddag. Det blev kinamat och en äcklig österrikisk glass i nån friterad kakdeg till efterrätt. Vi gav honom också två paket svensk beasås och ett paket gräddsås, han bl...

Av Ulrika - 26 januari 2012 13:15

IDag började en 3 dagars blockkurs som ska vara från 8-18 i 3 dagar. Började med att föreläsaren skickar ut slides samtidigt som alla kommit till hans klass och säger att vi måste ha en laptop eller printa ut. Och på detta var slidesen på nästan 300 ...

Av Ulrika - 23 januari 2012 12:07


Helgens bravader: Fredagkväll spenderades med mat á la Harold. Fin kyckling, mums! Och ett sycke film =) Lördagkväll blev det fest á la Sierninger Strase och en utgång på Sega Fredo tillsammans med Josse Harold Jesse och Thaer, riktigt skoj!  S...

Av Ulrika - 20 januari 2012 11:57


Sitter i min bunker en fredag som denna och har påbörjat mitt plugg inför nästkommande tenta, strategic planning. Veckans fyra tentor är gjorda, alla gick bra utan operations management, vilket gick säkert åt skogen , men lite hopp får jag ha kvar!...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards