Alla inlägg under oktober 2011

Av Ulrika - 4 oktober 2011 22:30

Idag var det Hannas födelsedag så detta var naturligtvis ett måste i Steyr att fira. 

Jag gick upp vid nio och gick ut och köpte massa olika bröd på bageriet som ligger bara 1 minut bort. Så det blir en stor frukost hos Hanna och Jessica tillsammans med Josse. Och bröden visade sig vara supergoda!
 


Examperioden börjar också med endast en lektion som började vid halv fem så vi hade massa ledig tid till att kika in alla Steyrs småbutiker. Vissa butiker innehåller massa krimskrams och annan skit medan några butiker är verkligen drömbutiker. En inredningsbutik med massa unika och jättefina saker, det kommer nog bli en hel del besök där för att söka fram det jag fastnar för mest. Helst skulle jag ju vilja köpa allt som fanns att erbjuda.


Åter igen så var det 25 grader sol här i Steyr, inte för att man klagar. Oplanerat blev det en glass tillsammans med Hanna, Jessica och Harold på en liten uterestaurang innan första föreläsningen började. Första föreläsningen va nybörjartyska och nivån stegrar inte uppåt. Samma dagisnivån som det var på välkomstveckan, hoppas på bättre tider :) 

Jag som blivit så förkyld och bara sitter och hostar lektionen igenom fick en halstablett av en liten söt asiattjej, så snäll hon är, som pricken över i:t. Samma sak var det 2 dagar sen då koreanerna knackade på och de gav mig godis. Aaa jag gillar asiater :)


Jag kom precis hem från ett restaurangbesök. Vi skulle vara lite hemlighetsfulla till Hanna men hon hade nog inte så svårt att lista ut vad vi skulle göra när vi tyckte att vi skulle ut och gå en sväng uppklädda bara sådär. Vi var på en mysig italiensk restaurang och jag åt min första riktiga snitzel i Steyr, den var fin! Så stor så servitören frågade om jag ville ta med mig snitzeln med mig hem som jag inte orkade, så var morgondagens lunch klar. Detta är ju inget som skulle förekomma i Sverige direkt.





Igår var vi dessutom på vandring mitt ute i ingenstans, jag Josse Hanna och Jessica. Vi hade gått till infon för att veta exakt vart vi skulle vandra. Vi blev tipsade om att en ort vid namn Reishraming skulle vara ett bra ställe att vandra på. Självklart tog vi tåget dit.

Men vi blev rätt besvikna. Hoppade av på en tågstation som låg helt öde, inte en människa befann sig här. Men vi skrattade ändå. Vi fick gå en liten bit innan vi kunde se att det ändå var en liten liten by med några hus och en spar-butik och något café. Det var inte någon vandring vi hade planerat, vi gick någon timme på en asfaltsväg där några väldigt få bilar körde förbi. Men vi gick ju längs floden så det var väldigt vacker natur som erbjöds och vi hade med en matsäck som vi åt nere vid flodens stenstrand. Det var mys :)


                                             


   

På tillbakavägen däremot hittade vi iallafall en vandringsväg, men någon fin utsikt fanns det inte att erbjuda så väldigt mycket men några gårdar och bockar

fick vi se :)

Efter 3-4 timmars vandring kom vi tillbaka till lilla lilla byn och firade detta med en glass från Spar. En buss dök oväntat upp som gick i Steyr när vi satt på vår lilla parkbänk och glada som vi blev sprang vi efter för att inte missa bussen.




Inte var det bästa hikingen som finns i Österrike, men det blev iallafall en vandring i naturen och det gillade vi ändå :)

Av Ulrika - 2 oktober 2011 18:07

Idag är det söndag, andra söndagen i Steyr. Dagen då alla affärer är stängda. Restauranger och caféer har endast öppet. Men det är bra på ett sätt med, det blir en billig dag :)

Idag var det drygt 25 grader i solen, Jag Hanna Jessica och Josse var ute och gick i det fina vädret och såg lite mer av Steyr.

Det är verkligen kristet här, bilder, text och statyer av Jesus finns lite varstans här.


Jag och Josse gick sedan och tog en glass och satte oss nere vid Steyrs "beach". Några stenar vid floden, påminner lite om Kroatiens stenstränder :)


De senaste 3 dagarna har vi suttit instängda i skolan för "cosmopolitan leadership in a complex world" från morgon till kväll. I Torsdags gick vi från 8-17. Fredags 8.30-22 och igår lördag från 8.30-17 I österrike uppskattar man visst inte helger lika mycket som hemma.


Väldigt intensiva dagar. Det gjorde det inte bättre av att föreläsaren kör sitt eget race när det gäller att hålla tider. Första dagen dök han inte upp förrän kvart i nio. Och sluta i tid fanns inte heller på schemat. På grund av att han inte kan hålla sina tider så hinner han inte prata klart vilket innebär att det drabbar oss. Istället för att få gå hem vid 17 så blir det istället 17.30 Och så pågick det hela dessa 3 dagar.


I fredags skulle vi alla presentera för hela klassen något som betyder något för oss på minst 3 meningar och max en sida. Inför 60-70 pers! Det är många!

jag valde ett utdrag från resdagboken när jag dök. Var enklare att läsa på svenska då ingen ändå förstår någonting. Jag klarade det :)


Igår firade vi att kursen äntligen var slut. (Om man bortser från vår assignment i december). Vi lagade klyftpotatis och kött med någon ihopslängd sås hos Josse. Den enda av oss som har ugn :)

Hennes roomie Taher från Jordanien var också hemma. Det slutade med att han sjöng en bit sång från hans hemland. Han kunde sjunga faktiskt, det var häftigt och kul att höra att han verkligen kunde sjunga något så annorlunda. På det så kunde han salsa så det slutade med att han lärde oss dansa salsa innan vi drog vidare till deutshpeople.


Det är så många olika kulturer här i Steyr, man kan lära sig så mycket, det är kul :)


kvällen var kul, och för att summera det så blev studenpuben inte långvarig. Sky Lounge var väldigt tom på folk. Josefin har jag aldrig sett så full. Hon roade sig med att spela apa på vägen till puben och vinglade på benen, men det var ju bara härligt :)


Nu blir det fiskpinnar och potatis som ska ätas hos en våning upp, skönt med lite sällskap. Film väntas efter detta :)


Tschus!




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards