Direktlänk till inlägg 10 oktober 2011

Weekend i Bratislava

Av Ulrika - 10 oktober 2011 14:57

Fredag
 

Lite spontant sådär drog vi till Bratislava i Slovakien. Jag och Josefin bestämde oss i söndagen innan att vi åker dit. Hanna och Jessica var lite tveksamma. Men Bratislava blev det för oss allihopa.


Vi tog tåget vid niotiden på morgonen och hade en fyra timmars tågresa framför oss. Framme i Bratislava var vi vid ett-tiden och Bratislava välkomnade oss regn och blåst och kyla. Vi lockade in en taxi till oss till vårt lägenhetshotell som såg jättefint ut på bilderna, de hade undvikit resten av vad de hade att erbjuda. Började med att jag och Hanna skulle ta oss upp till femte våningen med den läskigaste hissen jag någonsin sett. Att åka två var max, knarrande och gammal men vi överlevde.

Väl uppe på femte våningen tar jag sönder en ventil det första jag gör. Sorry till hyresvärden. Lägenheten var fräsch iallafall, IKEA rätt igenom i stort sätt. De billigaste sängkläderna från IKEA, på grund av vi alla fyra har köpt till oss likadana i Steyr. Vi kände oss som hemma.



Shoppingcentret blev den första aktiviteten i Bratislava, det gick inte vara ute i detta väder! Affärerna hade öppet till nio på kvällen, passade oss perfekt denna fredag :)


Resten av kvällen spenderades på en restaurang om man nu kan kalla detta en restaurang. Trötta som vi var tog vi första bästa matstället vi kunde hitta.

Jag och Jessica beställde in en vitlökssoppa. Det lät väldigt gott i menyn med vitlökssoppa med croutons och ost, en krämig soppa. MUMS!

45 minuter gick till att vänta på denna mat. Vad ska man säga om vår soppa sen?

Inte mycket mer än vatten med lite vitlökssmak med crouton gjort av vanligt rostat bröd delade i bitar och lite ost att lägga i soppan. Efter 10 minuter upptäckte vi också att de hade varit generösa med 2 styck morotsbitar och en styck tärning potatis. Snålt, vi dog av skratt.


   


Restaurangbesöket slutade med att servitören försökte lura mig på växeln och dra till sig 5 cent till dricks. Genom en längre diskussion fick jag tillbaka mina 5 cent, så illa var det på denna restaurangen.


Lördag
 

Pigga och utvilade bjöd Bratislava på bättre väder denna dag. Lite sol, inget regn men kyla. Men perfekt för möta av Bratislavas kultur och sevärdheter :)

Blev först ett besök i gamla stan, ett besök i en kyrka, ett besök till slottet med mera. Bratislava är inte den störta huvudstaden så att säga.

Vi tog en fika i gamla stan. Och jag påbörjade mitt projekt med mitt kaffe. Jag beställde min första café latte. En latte med smak av vanilj. Det är en början!

Vi gick typ runt i cirklar i gamla stan. Folk ville prata och ta kort med oss. Det blev mycket flum, mycket kort, många filmer denna lördag.

Och på detta ett glas rött och en drink och klockan var bara fyra. Vi gillar't.


    

   


Denna lördag var vi dessutom ett stort gäng från Steyr som åkte hit. Vi svenskar drog på fredagen och resten kom på lördagen. Harold, Jesse, Sara, Javier, Rosa och Marianne var också i Bratislava för en lite kortade weekend.

Så kvällen spenderades med detta härliga gäng. 

Vi gick ut och åt på RIO, helt klart bättre än fredagens restaurangbesök. Många plus på detta! 


     


Efter detta gick vi till puben för att ta några drinkar och några shot. Klockan var 23 och alla var nyktra. Vad gör man åt det?
 

1. Jesse beställer in 10 shots med tequila, en till oss var. I Bratislava dricker man inte den med salt och citron. Här är det istället kanel och apelsin som gäller.

2. Javier beställer in 8 absinth. En till oss var, Finland pallade inte trycket ;)

En blå 4 cl. Detta var riktigt äckligt. Det brände riktigt mycket i halsen, mer går inte förklara. 

3. Josefin beställer in 8 jäger. Den gick lättare ner än absinthen ;)




Och sen måste ju alla ha en drink emellan shotsrundorna. Sen var alla var kalas, medan Harold var mer än kalas. Men en glad harold tog ner 3 absinth, då går det inte vägen längre.

Vi kände oss nöjda och tog oss till dansstället och hade kul. Jag och Hanna kände för att åka hiss igen, en väldigt mycket pålitligare hiss denna gång. Det fanns 3 våningar så vi var tvungna och se vad det fanns mer. Nere på nedersta våningen blev vakten jättearg på oss av någon anledning. Läskigt tyckte vi! Vi åkte upp till tryggheten igen.


Söndag
 

Trötta och slitna efter gårdagen checkade vi ut vid halv tolvtiden och gick för en frukost. En ciabatta för 1 euro. Bra pris!

Shoppingcentret Aupark ännu en gång för brist på vad vi ska göra. En mindre god måltid igen innan vi tog tåget tillbaka till Steyr. 


                   
  

Bratislava bjöd på många trevligheter och vi var nöjda. Det var helt klart värt ett besök men kanske inte staden vi skulle ge oss på igen. En gång är lagom :)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - 31 januari 2012 14:30


Jesse skickade en bild till mig igår som handlar om mina misstag om att missa sista sidan på mina tentor. Jag fick mig ett gott skratt då jag samtidigt försöker bli lite cool i mitt engelska språk med uttryck som "dude". Gjorde första misstaget innan...

Av Ulrika - 28 januari 2012 17:37

I torsdags fyllde Harold år så vi överraskade honom med ett restaurangbesök/avskedmiddag. Det blev kinamat och en äcklig österrikisk glass i nån friterad kakdeg till efterrätt. Vi gav honom också två paket svensk beasås och ett paket gräddsås, han bl...

Av Ulrika - 26 januari 2012 13:15

IDag började en 3 dagars blockkurs som ska vara från 8-18 i 3 dagar. Började med att föreläsaren skickar ut slides samtidigt som alla kommit till hans klass och säger att vi måste ha en laptop eller printa ut. Och på detta var slidesen på nästan 300 ...

Av Ulrika - 23 januari 2012 12:07


Helgens bravader: Fredagkväll spenderades med mat á la Harold. Fin kyckling, mums! Och ett sycke film =) Lördagkväll blev det fest á la Sierninger Strase och en utgång på Sega Fredo tillsammans med Josse Harold Jesse och Thaer, riktigt skoj!  S...

Av Ulrika - 20 januari 2012 11:57


Sitter i min bunker en fredag som denna och har påbörjat mitt plugg inför nästkommande tenta, strategic planning. Veckans fyra tentor är gjorda, alla gick bra utan operations management, vilket gick säkert åt skogen , men lite hopp får jag ha kvar!...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards